“Jendo, není ti zima? Aby ses nenastydl…” byla poslední Ivošova slova, která jsem slyšel, než jsem vybuchl smíchy … a skoro se smíchy utopil … ale také už dočista zapomněl na angínu, která mě po celý týden držela v posteli. Byl mrazivý listopadový večer někdy kolem přelomu tisíciletí, břehy pražské Hostivařské přehrady pokrýval čerstvě napadlý sníh, a voda opravdu moc teplá nebyla. To je jedna z mých ranných vzpomínek na začátky praktikování Tumma s Ivošem. Dávno před tím, než-li se otužování ve stylu Tummo stalo díky Wimu Hoffovi tak populární.

TAZATELKA: “Myslím, že nebudu jediná, koho to zajímá. Jak podpořit zdraví v chladném počasí? Ráda bych co nejvíc podpořila rekonvalescenci po chřipce.”

IVOŠ: “Nejlepsi je zacit s tummem resp. Chi-kungem jak se tyto praxe v ruznych tradicich nazyvaji pak neni ckovek nikdy nachlazeny a zadne rymy kasle ani chripky nikdy vice 🙂 “

Pro zájemce o praxi Tummo pořádáme na našich meditačních retreatech (nebo v případě více zájemců z Prahy a okolí můžeme po domluvě uspořádat krátký worskhop na některé přírodní vodní ploše v Praze, nádž Džbán, Motolský rybník apod.) nácvik celoročního koupání se venku ve studené vodě. Přistupujeme k tomuto umění ne jako k fyzickému, otužovacímu cvičení, ale primárně jako k výcviku mysli, aby byla schopna získat větší odstup od našeho těla a ovládnout natolik mentální představy chladu, aby se od nich tělo dokázalo zcela uvolnit a mohlo si pobyt v ledové vodě užít jako velmi příjemnou, zdravou a extatickou či šamanskou zkušenost. 

Věrni odkazu našeho prvního učitele pana Havlína a jeho legendárnímu “otužovacímu ne-otužování” (“Víte, já nejsem žádný otužilec. Já se prostě svléknu a jdu …”, říkával se smíchem pan Havlín) nejsme žádní “otužilci” a nejde nám o to se přemoci a vydržet “co nejdéle” či doplavat “co nejdále” ve studené vodě, ale jedná se o radostnou praxi meditační dle starodávného umění čchi-kungu a tummo (v tibetské tradici přesněji “g-tummo”, jóga vnitřního ohně). V podstatě se jedná o extrémnější formu saunování (střídání tepla a chladu) a výcvik mysli, aby se zbavila strachu z chladu a nemocí z nachlazení a nepustila i za extrémních podmínek (vodav zimě  4-7 stupňů, koupání se ve vysekaném ledu apod.) chlad dovnitř. Chlad zůstává jen na povrchu těla a po krátkém zaučení nejde o žádnou askezi či sebemrskačství, ale naopak o příjemnou osvěžující aktivitu s pozitivním vlivem na naše zdraví a posílení naší imunity nejenom vůči nemocem z nachlazení, ale i psychosomatickým nemocem, depresím apod. 

Vážní zájemci nás mohou kontaktovat s dotazem na nejbližší možnosti praktického nácviku. Ideální je začít na podzim, ale možné je to ve všech ročních obdobích, např. v létě používáme velmi chladné horské potůčky, lomy apod. Velmi rádi se o radost z této “dobrodružné” praxe Tummo s Vámi podělíme 🙂