ÚVOD

Následující texty byly vybrány z mnoha let Ivošova působení v desítkách diskusí s duchovní tematikou na www.diskutnici.cz či dříve www.lide.cz.

Cílem zkoumání duchovních učení je podle Ivoše adeptův návrat od babylonského pomatení jazyků a “…očištění od nánosu prachu zprofanování a nalezení skutečného významu pojmů, ze kterých se skládá Učení a stezka … jakmile adept naplní Učení … Učení obživne a Cesta se otevře jako nějaká úžasná stará zaprášená brána …”

Mým přáním je, aby tyto střípky z Ivošova učení pomohly alespoň trochu naznačit tuto”úžasnou starou zaprášenou bránu” před vnitřním zrakem všech z nás, kteří hledáme odpovědi na otázky po hlubší podstatě a naplnění smyslu cesty života. Ivoš o této cestě říká:

“A teprve, když ona … ne vy ji … ale ona Vás zcela pozře a zvítězí nad Vámi … a v jediném okamžiku anihiluje všechny Vaše hříchy … pak teprve nastane skutečná “duchovní cesta” čili “spása”. Takovou raketou ještě žádný kosmonaut neletěl ani Warp se tomu nikdy nevyrovná …. Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hhhhhhhhhhhhhhhhh… (smích) … Oči Vám vypadnou z důlků a pusa zůstane navždy otevřena úžasem … Hhhhhhhhh…(smích)”

Úžasná stará zaprášená brána stojí přímo před námi a klíč k jejímu otevření máme všichni stále u sebe. Tím klíčem je náš vlastní upřímný zájem o poznání nejvyšší pravdy a absolutního míru a štěstí, ukrytého v srdcích všech živých bytostí. Klíčem však můžeme otočit jen my sami … nikdo jiný, ani samotný Bůh, ani Buddha, ani Šiva, ani Kristus, ani žádný duchovní mistr, jogín či šaman to za nás udělat nemůže …

Přeji Vám hezké a inspirativní čtení … a omlouvám se za pasáže, kde ještě nebyly opraveny překlepy či chybí diakritika, interpunkce atd., vše je v procesu … 🙂

Honza Blahu

 

BŮH JE A BŮH NENÍ

Bůh je a Bůh není. To jsou jeho základní stavy, protože On je nad bytím i nebytím… to je jeho definice… Ateisté i teisté by si ušetřili hodně času neplodných výměn názorů, který by mohli věnovat Cestě, kdyby se seznámili s Učením…jiná škola pro to využívá slovo TO … tedy TO co je saguna/nirguna… když tomu v srdci nerozumíme všechno jsou to jen slova z “babylonské věže pomatení jazyků”…

 

ADEPT A MISTR

Adept a Mistr jsou jedna skutečnost. Adept ovlivní svou cestu svou touhou,t.j. tím že dává cestu na první místo. Symbolicky řečeno je to hezky v naší kultuře zobrazeno v desateru, kde přikázání jsou řazena dle významu. Pak postupně všechny činnosti jsou motivovány tímto jediným nejvyšším zájmem a energie adepta se začíná silně koncentrovat… to podstatně urychluje podmínky zralosti a mění osud. Miliony duchovních praxí mohou být vyjádřením této touhy, nebo všechny běžné činnosti vykonávané v takovém duchu se mohou stát její podobou…

OTÁZKA: Jaký přínos může mít setkání s duchovním učitelem? Kdo si může osobovat právo nazvat se duchovním učitelem, popř.kdo mu ho udělí a kde se bere jeho autorita? Je to vůbec možné bez přímého požehnání realizovaného Mistra?

ODPOVĚĎ: Je třeba si jasně uvědomit, že pokud hovoříme o spiritualitě, nevyhneme se používání slov v metafyzickém smyslu, čili jazyku, který není úplně srozumitelný lidem, kteří dosud nenastoupili vědomě na Cestu (u kterých zatím nenastala potřeba řešit psychospirituální krizi moderně řečeno…)

Setkání s živou spiritualitou má vždy na okolí účinek jako životní katalyzátor. Podstatně akceleruje náš život. Může urychlit zrání karmy, resp. našich přání, které si ani třeba plně neuvědomujeme. Proto je dobré ke spiritualitě přistupovat v tomto smyslu vědomě a přicházet s dobrým rozhodnutím… pak nám může pomoci postupně lépe rozlišit, co je v životě podstatné a co je podstatné méně .. Čím je náš zájem o spiritualitu silnější – na úkor ostatních přání, tím více může spiritualita změnit náš život. V nejvyšším smyslu pak může zcela změnit tmu naši duchovní nevědomosti ve světlo probuzení, podrobněji viz. např. paralely prologu Janova evangelia nebo třeba Gurugíty.

Duchovní učení je poznání, které přichází s probuzením. K takové bytosti jsou pak přirozeně přitahováni adepti duchovní cesty. Autorita přichází z poznání podstaty skutečnosti, podstaty absolutního principu, našeho božství. Setrvávání v Učení, v meditaci živé spirituality (Mistra) může tak akcelerovat naši Cestu, že se pro nás stane duchovní probuzení zcela reálnou možností v našem životě. Tak skutečný Mistr, blízkost někoho, kdo prošel Cestu je pro adepty nejvyšším požehnáním. Tak jediný Mistr venku i uvnitř nás vede k poznání Sebesama. Mistr je projevením Sebesama, průchodem boží milosti, v tomto smyslu Jí samotnou, vedoucí nás nakonec všemi světy zkušeností k přímému poznání a vstoupení do samotného středu, srdce skutečnosti. Veškerá skutečnost je “realizovaný Mistr” a tak můžeme usilovat, kdekoliv jsme. Mistr není omezen tělem a jeho vliv působí, pokud na něj myslíme s láskou kdekoliv. Na cestě bývá adepty blízkost Mistra pociťována jako nejvyšší pomoc a tak vidíme kolem probuzených okruh adeptů..

 

DUCHOVNÍ CESTA

Cesta se otevře jako nějaká úžasná stará zaprášená brána

Stejnou Cestu popisuje kazde Uceni jinymi slovy z jineho vychoziho pohledu mysli individua.. tak adept upíná svou lasku ke Kristovi, až všechna láska neustale v pozadi všeho života adepta teče jako řeka ke kvalitě Krista.. neustalé připomínaní si této Kristovy kvality zcela očisťí adeptovu mysl až ji promění v to k čemu se upíná.. v Kristovu kvalitu kontemplace… jakmike se tak stane …nastane skutečná Cesta Milosti, kterou už nemůže adept nijak ovlivnit.. pouze se Jí může oddat… Stejně tak je tomu se všemi Učeními, praxemi, školami.. jakmile adept naplní Učení…Učení obživne a Cesta se otevře jako nějaká úžasná stará zaprášená brána …

Takovou raketou jeste zadny kosmonaut neletel 

Duchovni praxe musi vse ocistit od nanosu prachu zprofanovani a nalezt skutecny vyznam pojmu, ze kterych se sklada Uceni a stezka..
A nas “bodhisatva” …?
To co popisujete je dotek skutecnosti… oddanise a nasledovani tohoto je skutecna cesta a skutecna meditace…
Ne to na co si lide hraji…
A teprve kdyz ona… ne vy ji ..ale ona Vas zcela pozre a zvitezi nad vami…a v jedinem okamziku anihiluje vsechny hrichy
Pak teprve nastane skutecna “duchovni cesta” cili “spasa ”
Takovou raketou jeste zadny kosmonaut neletel ani Warp se tomu nikdy nevyrovna …k….
Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhbhhhhhhhhhhhhhhhhhh… (smích)
Oci Vam vypadnou z dulku a pusu zustane navzdy otevrema uzasem… Hhhhhhhhh…(smích)  a nakonec: to co je nepopsatelne nebude uz zakouseno… bude to bez zakouseni.. bez pocitovani… bez zprostredkovani.. Bez nedokonalosti…
Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh (smích)
Bez jedine stopy utrpeni…
Porozumite, co je to Buh a prestanete se bat toho “slova”
Hhhhhhhhhbbbbbbbbbbbbbbbbhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh… (smích)

 

Velke prekvapeni

Spasa v Kristu vede obracenim touhy od iluzi a predstav o vylucnem naplneni stesti z veci k lasce a radosti z pocitovani Boha… v teto lasce se my ztracime a nakonec zcela ztratime a zustava jenom Buh … kdyz kontemplujeme Boha z radosti, ze to je ta nejvetsi radost … pozname vse… a nakonec pozname i sebe sama…a pak prijde Velke prekvapeni….
Viz. Oko nevidelo ucho neslyselo na mysl neprislo, co Buh prichystal pro ty, kteri Ho miluji nade vsechno…
Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh…. (smích)

 

Postup a překážky na Cestě

Pokud praktikujeme Cestu s čistými úmysly – poznat Nejvyšší (Boha, Probuzení,..) pak všechny duchovní praxe stejně jako životní povinnosti jsou postupně viděny, že jsou vedeny touto jedinou nejvyšší celoživotní motivací, která překračuje vždy všechny překážky na Cestě svou původní přirozeností.

Tuto původní přirozenost a její povahu zná od samého počátku naše touha po poznání, která nás na Cestu přivedla. Čili Nejvyšší není pro nás od samého počátku ničím cizím, ničím novým, naopak je to něco o čem niterně tušíme, že to známě nejlépe ze všeho a milujeme jej nejvíce a proto dobře víme, že pokud se k Němu ( znovuspojení s Bohem, podstatou všeho, Probuzením,.. ) navrátíme všechny naše problémy tím budou v podstatě nakonec vyřešeny… ilustrací k tomu je obraz, symbolika, podobenství O marnostratném synovi v Novém zákoně, nebo v hinduistických puránách příběh o bohu Šivovi a jeho reinkarnační řetězení při sestoupení až do inkarnace prasete..

 

KARMA

OTÁZKA: Existuje tedy karma rodu, národa, státu, společenství,..? Jak takové působení vypadá? Třeba právě na případu druhé světové války, kdy vlastně jeden národ vyvražďoval jiný?

ODPOVĚĎ: Karma je koncept Učení Cesty a popisuje vnitřní individuální zákon příčinné závislosti. Vědci dnes již spočítali že zákony vesmíru jsou velmi přesně dodržovány a ověřili, že všechny zákony musí platit min. na cca 54 desetinných míst.. když si to představíme vidíme, že nic se neděje náhodně naopak vše má svou příčinu a následek…
Učení o karmě je však přineseno Mistry, kteří je formulovali poté co nahlédli vše z hlediska probuzení… tzn. Učení o karmanovém zákonu je třeba chápat účelově jako součást Učení a pohledu z hlediska Návratu k Nejvyššímu čili k probuzení čili tam odkud je Učení formulováno…jakékoliv jiné chápání karmanového zákona je zcela zcestné… podobné prvky obsahuje Učení Krista viz.: nečiňte druhým co nechcete aby oni činili Vám atd..
proto je možné si uvědomovat karmanové zákony jako návratovou stopu tlaku egoismu čili ahamkary neboli “marnotratného syna božího” zpět do “ráje” Nejvyššího stavu , který jej v určité době silou utrpení začne obracet k obratu na Cestě a Cestě návratu..avšak rozebírat koncepty Učení mimo Cestu je zcela zcestné protože Učení nemá jiného účelu než Cestu z utrpení a je jen k tomu prostředkem..
čili každý by se měl zajímat především o svou karmu a následovat Učení čili Dharmu, aby se vyvaroval zbytečného utrpení.. a ne zbytečně teoretizovat či polemizovat s Učením o platnosti karmických zákonů , když je nevidí ani ve vlastním životě ve své duchovní praxi,… jaký má pro něj smysl spekulovat o jejich působení v celospolečenském měřítku..?

(..karma národa za války je vidět např. na osudu odsunutých sudetských Němců, holocaustu židů atd.., kdy i zcela nevinní lidé trpěli se svým národem jeho karmu…)
to že někdo prochází těžkým karmickým obdobím neznamená, že my bychom měli být nástrojem jeho karmy naopak adept Cesty se aktivně snaží být nástrojem boží milosti čili Dharmy a ne něčí špatné karmy…nejvíce mstiví bývali pak ti, kdo sami kolaborovali atd..

 

JÓGA A ZDRAVÍ

Systém Jógy zahrnuje mnoho metod, technik, zákazů příkazů, které lze chápat jako extrémně zdravou životosprávu, a prastarý systém rozvoje osoby. Lze jej proto inteligentně aplikovat a úspěšně využít nejen v případě dětských autistů, alergiků, ale i mnoha dalších psychosomatických poruch, vývojových vad, zvýšení imunity a zdraví, zvýšení prevence nebo posílení v případech chronických nemocí a tím podstatně zvýšit naději na zlepšení současného stavu apod.

 

Modlitba

Modlitba není plané bezútěšné nicnedělání a ztěžování si na osud …naopak ma všechny podoby dobré inteligentní snahy boje o dobrý život vcetňě toho modlení se k Bohu v komůrce srdce.

Dokud konáme, čili žijeme, děláme “něco” se Vším, a proto záleží na každém okamžiku našeho konání, na každém konání myšlenkou, slovem, či činem..proto přestaň si stěžovat jen si to vice ztěžuješ a začni hledat Cestu jak z toho ven..=modli se otazkou a děkuj Bohu každým okamžikem, že ta Cesta existuje..

 

Prodýchávání čakramů (kundalini jóga)

Při prodýchávání čakramů rozpoznáváme vše dle pohledu Učení tzn. četla jsi Slovo Buddhovo.. tímto pohledem popsaným jako vipassana zde nebo v Satipathana suttě se díváme na vše( ne jen na to to vidíme při cvičení ale v celém životě.. ) Stejné učení je podáno jinými slovy v Novém Zákoně a dalších dílech spirituality různých tradic a kultur… v NZ. Obrazem tohoto pohledu je kniha kazatel viz marnost nad marnost a nic než marnost.. , která nám popisuje tuto etapu odevzdání minulosti v pokání na poušti… to je obraz symboliky v NZ Jana Křtitele, který připravuje na poušti adepty prostřednictvím modlitby Umetání Cesty Páně.. to je ” hlas volájící na poušť ” na tuto etapu praxe… “připravte Cestu Páně” ..- aby Pán se mohl “narodit v našem srdci” a mohl přijít vstoupit a projít… a Pán je tu symbolem té očistné řeky jak se ptáš na symbol řeky v příběhu o Heraklésovi… čili my cvičením pouze přivádíme do pozorností skryté nevědomé usazeniny minulosti a ty se dostávájí do vědomí jsou rozpoznány pohledem z úhlu pohledu Učení a pak odcházejí takto rozpoznány nepřijaty za sebesama a tudíž ochuzeny o svou sílu , která je jim odňata a přichází k nám aby nás posílila v naší praxi…

Chybu delas v tom momente zaveru: kdy reknes : protoze to pokracuje tak to jsem ja..
Hhhhhhhhhhhhhh… (smích) Chce to velkou trpeluvost ..pozorovani je neustale a tim uvolnuje ohnisko vedomi postupne z egoismu…tak ze ho rozpozna jako slozeny mechanismus..

Nespechej a nepoustej sr hned do tech nejjemnejsich slozek proces pozorovani zacina na uci se na poli beznych dennich cinnosti

velmi mě potěšil v poslední době jeden příběh o všepřekračující ctnosti trpělivosti:
Adept moc toužil, aby ho vzal do učení jeden zenový Mistr. Mistr ho chtěl zpočátku odmítnout, nakonec ho ale přijal a uložil mu zametat dvůr. Ten člověk byl ze začátku v rozpacích, protože mu zametání přišlo málo ,,duchovní”. Ale moc stál o to být u Mistra a tak zametal. A jednoho dne tak zametal dvůr a najednou při tom zametání odletěl jeden kamínek, strefil se do kusu plechu a zacinkal. A v ten moment ten člověk dosáhl probuzení. A pak si vzal koště a dál zametal 🙂

na démony kteří nás ženou před sebou se díváme na duchovní Cestě jako na anděly, kteří nám pomáhají na Cestě nás tlačit zezadu..abychom postupovali správným směrem.. a za tuto práce jim děkujeme…nakonec i oni slouží Nejvyššímu svým vlastním těžkým údělem pomáhají otáčet kolo Dharmy
hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh…. (smích)

hrubšími složkami jsou ty které jsou hrubšími obaly podstaty.. tzn . ty obaly , které jsou “dále” od pozorování viz. říká se bližší košile než plášť.. tedy naše tělo je důležitější než dům nebo auto, naše energie, mysl, psychika, sklony, charakter, duše, jsou ještě blíže k pozorování a jsou tudíž ještě jemnějším příbytkem nás samotných..

To podstatné je jestli to, co se tam objevuje, je pozorováno a ropoznáváno a, ne … “prožíváno” to je podstatný rozdíl…pokud sklouzneš do snění a prožívání tak jakmile se dostaneš do “13. komnaty ” tak prožívání může být i natolik děsivé a nepříjemné že prostě se cvičením zkončíš… čili od začátku je třeba dodržovat správný přístup popsaný viz. Slovo Buddhovo Nyanalotika neboli Satipathana Suttě jako vipassana praxe… v advaitě se tomu říká praxe pozorování, v bhakti odevzdanost… je to totéž “vykydávání hnoje z Augiášova chléva” čili skutečná “zpověď svatá..”..

………………..

prodýchávání s chodidly v leže může být snažší z duvodu, že pro adepta není snadné sedět delší dobu v sedu. Na druhou stranu v leže to může někoho svádět ke snění a spánku.

Dobré je z toho co si může adept uvědomit je souvislost chodidel se spodním čakramem a tak tedy souvislost s pradávnou symbolikou omytí nohou, která se objevuje ve všech tradicích a které porozumí správně teprve ten kdo zcela dozraje ke stavu Adepta (Žáka).

…………………………………….

Poslouchejte dobre (panáček káže je jednou, neopakuje se…)
Ocistu cakramu nelze praktikovat bez nejake podoby celodenni praxe bdelosti a pozorovani a rozpoznavani vseho dle pohledu a pristupu Uceni..resp. praxe skoly kterou adept postupuje at je to viz. Hlavicka fora, kterakoliv tradice …tedy rozpoznavanim vseho co se ve vsech urovnich uvedomeni deje dle Uceni ..tedy bez neustaleho meditativniho pristupu k zivotu..
Jinak nebudou vasany – tendence podvedomi zarodky karmy rozpoznany zniceny a jejich energie uvolnena pro Cestu..
Lidem v nasem okoli muzeme byt postupne bliznim cili bodhisatvou..ovsem pouze tam kde obetuji neco Ceste, Bohu Mistrovi Probuzení..jinak je to pouze nas egoismus a hra na dobre skutky a falesny yin cili falesne souciteni bodhisatvy za ktere budeme po zasluze potrestani odpovidajicim utrpenim cili peklem v pritomnosti zde a tady jinde a pozdeji..

…………………………

čakramy je dobré opravdu prodýchávat dle toho návodu v knize Síla moudrosti … ty “řetězce dharem” na očním pozadí lidé někdy chápou jako oční vadu a pak to lečí vnějšími prostředky…to co je tím skutečně míněno je charakteristika našeho zájmu ve světě…

jako vyhledávač na internetu, tak naše karma nebo charakteristika aktuální individuality “loví” nebo se žene ve všech možnostech světů za svými “úlovky” ať už se promítají individuálně do čehokoliv blízkého karmickému zájmu (viz. vidžnana lovící v alaya vidžnán) a snaží se dojít spojení s nimi a tím dočasně naplněnit náboj karmy čili představu své podstaty úplnosti – božství… ke kterému tímto způsobem postupně míří cestou plnou ulpění na povrchu t.j. cestou omylů…
až jednoho dne duše nabažená zkušenostmi omylů se začne odvracet od tohoto způsobu “lovu” a hledat štestí v podstatě všech vesmírů t.j. v podstatě sebesama…

popis praxe byl níže zmíněn v odpovědi na Tvůj předchozí příspěvek …

pokud praxe odevzdávání iluzí na úrovní všech čakramů pokračuje dostatečně dlouhou dobu jsou největší bloky rozpuštěny a smysly jsou také očistěny včetně zraku… neboť karma je touto praxí anihilována v “Kristu” (v budhistické “prázdnotě” všech dharem),…atd..
čili není se třeba bát mdlob, protože jejich povahou je jen energie svázaná ve sklad iluzí a jiných karmických snů ,
hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh………. :2:
naopak je dobré ty věci prodýchat až do kvality Krista (“Prázdnoty”) , kde se rozpustí a jejich energie se uvolńí

 

Poděkování učiteli

Přijímám jako poděkování pouze pozizivní změny ve Tvém živoťě..

 

Vyjadřování se k jiným učitelům

 Setkal jsem s mnoha učitely a nemám pocit, že by mi něco chybělo nebo, že bych byl o něco na Cestě ošizen. Nevím, proč by se měl jeden učitel vyjadřovat k jinému, když skrze něj je dostupné celé Učení. Adept je veden svou upřímností a ta mu pomůže najít učitele i Cestu.

 

Symbolika aspektů božství

 Je dobré porozumět symbolice jednotlivých aspektů Božství v hinduistické mytologii, každý z atributů je popisem jistého atributu dokonalosti podstaty adepta, který adept invokuje na své Cestě.

božství znamená také úplnost a tím v sobě nese všechny ostatní aspekty , atributy čili božstva..
dále božství je založeno pravě na dokonalosti čili obsahuje v sobě vždy páry polarit ( muž žena..). Proto mívají v sobě symboly božství vždy obsažen druhý pól.

 

(Další texty budou postupně doplňovány…)